Variation är nyckeln

 
Jag är en av många fotografer och jag är inte ett proffs, men jag har sett mycket och lärt mig mycket under alla åren jag har fotograferat.
Jag vill hela tiden lära mig något nytt och utvecklas som en fotograf. En sak som jag har lärt mig under mina år, då jag fotat på en hobbynivå, är att ha variation i mina bilder och i mitt sätt att fotografera. Jag har sett många fotografer som fotar i samma vinkel eller avstånd från modellen, de har liksom ingen variation i bilderna.
 
Det är inte bara du som fotograf som ska fota varierade, utan modellen kan inte ha samma uttryck på varje bild du tar. Det blir tråkigt efter ett tag, och om du bloggar blir inte inlägget så roligt om modellen har samma leende på varje bild. Ett exempel, det är nästan samma bild. 
 
 
Din motivation till att fotografera kan ta slut efter ett tag, när du fotar samma gammla blomma ute i trädgården. Lösingen är variation.
Variation gäller inte bara i ditt fotosett, utan också i motiven du fotar. Prova dig fram och fota olika saker, det behöver inte bli fina bilder men det är ett sätt att få fram din motivation. Fota inreding, leksaker, träd, blommor, hundar, katter ja allt du hittar. Testa dig fram i kamerainställningarna, vad som helst! Variation hjälper dig att utveckals som fotograf och att hitta din speciella stil.
 
Variation gör dina bilder.