Tips & Trix: Använd förgrunden

 
Jag fotade lite bilder på Ville  och under tiden jag fotade honom kom jag på mig själv. Jag använde förgrunden väldigt mycket, för att skapa en så intressant bild som möjligt. 
 
Nu tänker säkert någon av er, vad är förgrunden? Jo, förgrunden är det som inte är i fokus, närmast kameran. Det vill säga bladen som inte är i fokus på bilden här över. (de gröna prickarna på villes keps mm)
Man kan säga att förgrund fungerar som en bakgrund, fast framför motivet. 
 
Men vad gör förgrund för nytta? Jo, det lär dig att flytta runt motivet och testa olika vinklar. Att fota i en buske/träd, som jag gjorde, gör att man flyttar runt och försöker hitta den perfekta vinkeln.
Tex så kan modellen få en gren i ansiktet i vissa vinklar och det vill man ju inte ha.
 
 
Med något i förgrunden gör också att bilden blir intressant. Här ser ni två bilder, en med löv och grenar i förgrunden och en som är tagen utan något i förgrunden. 
 
De här bilderna är inte ett så bra exempel, men ni fattar principen. Att exprementera med förgrunden och fota i en buske, lär du dig att flytta på dig mer och att hitta de där små guldkornen till din bild. Jag säger inte att bilden utan förgrund är dålig, men du kan testa att ha något i förgrunden och se om du gillar det eller inte. 
 
Att flytta på sig och testa olika vinklar är nog det bästa tipset jag har fått. Och det här är ett sätt att lära sig att flytta runt motivet. 
 
 
Hoppas du tyckte om detta inlägget! Kommantera vad du vill se för tips nästa gång!