Ingen kan ta dina bilder -Tips&Trix

 
Har du också en blogg där du lägger ut dina foton? Har du problem med att folk tar dina bilder från bloggen?
Jag har sett och hört att många blir utsätta av att folk kopierar bilder från bloggar osv. Det är ett stor problem då en vill tjäna pengar på sina bilder!
 
För ett tag sedan hittade jag en kod som man sätter in i designen på bloggen. Den gör så att man inte kan högerklicka i bloggen och det leder till att man inte längre kan kopiera bilderna i din blogg. Den fungerar dock inte på mobilen. Provade även om jag kunde på in den på hemsidan, men fick inte till det. 
Nu över till koden! 
 
Först och främst går vi in till design och sen till datordesignen! Sedan trycker du på "Redigera HTML" och då får du upp den rutan som du ska redigera i. Kom ihåg! Att du kan få upp en ny filk och redigera i helskärm istället för den svarta rutan du får upp när du bara trycker på "Redigera HTML". Och för att få en ny filk gör du såhär:
 
Jag redigerar alltid HTML i fullskärmläge och då ser det ut såhär när du kickar där. 
 
 
Det är inte så svårt som det ser ut! Ni ser att det står i vilken blogg vi redigerar i och att den här koden är till stilmallen. Vet dock inte vad som menas med det, men här kan du t.ex. byta header bild osv. 
Men vi ska inte redigera här! 
 
 
Där det står "Stilmall" finns det en rollmeny och där klickar du på "Startsida". 
 
 
När vi kommer till koden som är till "Startsida" ska vi leta i koden efter "<body>". Nu kommer vi till det roliga.
"<body>" ska vi klistra in: oncontextmenu="return false". Koden ska då se ut såhär: 
"<body oncontextmenu="return false">". 
 
När du klistrat in det i din blogg är du klar! Inga mer högerklick på din blogg! Jag hoppas detta inlägg var till någon nytta! Vill ni se mer tips inom design eller ska vi hålla oss till foto? 
rememberthiis.blogg.se

Smart tips :)

Svar: Åh tack! Kul att det uppskattas! :D
Lina Sandén

Lili

Har aldrig varit med om att någon tagit mina bilder och jag brukar googla dem regelbundet. Men det kommer säkert hända så småningom. Bra med koden, ska testa det! Hindrar förvisso inte att folk tar en print och lägger upp, men det gör det i alla fall lite svårare för tjuvar. Tack!

Svar: Inte jag heller men det hindrar en del iaf! En print får inte samma kvalité som originalet, så jag tänker att koden hindrar en del! ;)
Kul att du fick använda av det! :)
Lina Sandén