JPG vs RAW

 
Jag läste på någon blogg att det var bättre att fota i RAW format. Tex. om man har photoshop och vill behandla bilderna efter att de har tagits.
Här ovanför har jag två bilder, dom är nästan likadana, bara att raw bilden inte fick riktigt bra fokus..
Jag testade och hade exat samma justeringar på båda bilderna. Ändå blev raw bilden mycket snyggare. Det vita kanske ska tonas ner lite, men den vart mycket bättre. Inte lika mycket brus i raw bilden. 
 
RAW:
JPG:
 
Det ända negativa, tycker jag, med raw är att man inte kan se bilden innan den kommer in i photoshop. Och jag upptäckte att Raw bilden inte kunde förstoras utan bli VÄLDIGT bursig. Så se till att storleken är rätt, på en raw bild, när ni håller på att fixa headern osv. Jpg kunde jag där i mot förstora lite mer innan den också blev brusig. 
 
I vilket format fotar du i? Jag tror att jag ska sakta men säkert gå över till Raw. Ännu inte säker på det där med att man inte kan se bilden i datorn.
 
 
Gillar ni sånt här? Mina åsikter? Test grejor? Tips? 
 
 
 
Tovii

Jag tycker JPEG-bilden är bättre?